Note For Anyone Writing About Me

Guide to Writing About Me

I am an Autistic person,not a person with autism. I am also not Aspergers. The diagnosis isn't even in the DSM anymore, and yes, I agree with the consolidation of all autistic spectrum stuff under one umbrella. I have other issues with the DSM.

I don't like Autism Speaks. I'm Disabled, not differently abled, and I am an Autistic activist. Self-advocate is true, but incomplete.

Citing My Posts

MLA: Zisk, Alyssa Hillary. "Post Title." Yes, That Too. Day Month Year of post. Web. Day Month Year of retrieval.

APA: Zisk, A. H. (Year Month Day of post.) Post Title. [Web log post]. Retrieved from http://yesthattoo.blogspot.com/post-specific-URL.

Sunday, March 2, 2014

从自闭症走出来?无意义的概念。

Here, have a thing I wrote in Chinese. It came about partially from my thoughts still running around after my new tutor suggested that I'd "walked out of autism" (I think that's their equivalent of "emerged from autism") and partially from a new phrase we learned in class: 非此即彼=either/or, two choice.

(No, I have no clue how the tutor came up with the idea that I was somehow recovered or whatever, considering that I was not capable of speech at the time and therefore typing to him instead. But he didn't argue when I explained at the time why the idea made no sense and was a bad idea.)

I don't know if/when I'm going to translate this one into English, because I've said all the content before just maybe not in these exact words. If I do, I'll edit to link here. Title means "Walking out of autism? A meaningless concept."

我们为什么还在谈“从自闭症走出来”这样的话题?“自闭的”及“开心的”不是非此即彼的问题,自闭症者的开心不靠“从自闭症走出来”而需要了解自己的能力,对自己的能力和需要帮助的地方池接纳的态度。如果一个人是自闭地出生,让他像没有自闭症的一个人不是让他更开心,也不是让他更有成功,就是让他化居多能力做有悖于自然的事。而且,这些有悖于我们自然的事不一定有好处!为什么需要用口说出来?为什么不要打字?为什么要看着别人的眼睛?为什么不应该一边听,一边动来动去?

这样也不是说我们不需要教育,不是说我们不应该提高我们的能力。我谈的事教育的内容,也是态度。我是自闭症者。自闭症不是外壳,自闭症不是让我走不了的圈套。我不需要从(根本不存在的)“圈套”走出来,而要使用适合我自闭的大脑学新的事。我不需要改变自己的自然,而要使用我自然给出的优点做我要做的事。

在缺点呢?我肯定愿意承认自闭症有缺点。什么大脑(什么身体,什么人)的设计都有缺点,现代社会包括很多方式帮助大部分的人需要帮助的部分。我的区别不一定是更多地方需要帮助,而是不同的地方需要帮助。因为这些需要帮助的地方被称为“特殊”所以很多人认为不应该帮我,而应该“修”我。这就是我不同意的地方。人们都需要一些帮助。我需要帮助的事情跟很多别人的不一样,但是这不是好事或者坏事。这就是我的自然。我是自闭症者。就是这样。

No comments:

Post a Comment

I reserve the right to delete comments for personal attacks, derailing, dangerous comparisons, bigotry, and generally not wanting my blog to be a platform for certain things.